Slikovnice su prvi doticaj djeteta s pisanom riječi i slikama, a roditelji su osobe koje će prve upoznati dijete sa svijetom slikovnica. Danas slikovnice možemo pronaći u najrazličitijim oblicima i na najrazličitijim mjestima. Pa tako dok točite gorivo u auto ili plaćate račune na šalteru u poštanskom uredu, usput možete djeci nabaviti i neko štivo za čitanje. No je li svaka slikovnica kvalitetna i utječe li pozitivno na razvoj djeteta? Na što treba pripaziti pri odabiru?
PODACI O ODGOVORNOSTI
Nekvalitetne slikovnice lako ćete prepoznati – na njima često nema podataka o odgovornosti (imena autora/ ilustratora), dok su oni na kvalitetnim slikovnicama navedeni na naslovnici.
TEHNIČKA IZVEDBA I OPREMA
Materijal od kojeg je slikovnica načinjena treba biti kvalitetan, otporan na habanje jer će, nadamo se, često biti djetetu u rukama. Slikovnica bi trebala biti bez oštrih rubova, oslikana neškodljivim bojama. Malenoj djeci će zanimljive biti slikovnice od mekanoga materijala, maštovitih oblika, možda i sa zvučnim elementima.
Najmanji jako vole interaktivne slikovnice s prozorčićima, krugovima koji se okreću, pomicaljkama, rupama.
Prijelom i grafički elementi su izuzetno važni. Lako je prepoznati nekvalitetnu slikovnicu po tom pitanju. Zna se dogoditi da ilustracija uopće ne prati tekst pa se nađete u situaciji da čitate djetetu jedno, a ilustracija pokazuje nešto sasvim drugo.
TEKST, ILUSTRACIJE I NJIHOV ODNOS
Što su djeca mlađa, u slikovnicama bi trebalo biti manje teksta, a više ilustracija. Mlađa djeca stječu informacije i uče o svijetu gledajući slike, a starijima slika služi za upotpunjavanje doživljaja. Zato bi ilustracije za mlađu djecu trebale biti bez suvišnih detalja.
Kako djeca rastu, tako se i odnos teksta i ilustracije mijenja, priče su složenije i prilagođene djetetovoj sposobnosti razumijevanja poruke koju prenose.
Tekst u kvalitetnoj slikovnici treba biti razumljiv,
logičan i originalan. I on, naravno, ovisi o dobi
djeteta.
Na početku će tobiti samo pojmovi, pisani velikim fontom slova, a kasnije će se tekst proširivati, smanjujući veličinu fonta do predškolske dobi do onakvog kakav će biti u početnici za 1. razred.
Marijana Vrdoljak, mag.paed